
Graag vertellen we helder wat het is, hoe het zal verlopen en waarom we samen met N-VA voor DIFTAR kozen. Het wordt voor ons allen een eerlijker systeem, maar wel een andere manier van ophalen en afrekenen. Het is een solide systeem, maar we begrijpen dat het heel wat tijd zal vergen om dit deftig in te voeren. We durven deze, voor vele onpopulaire, maatregel te nemen omdat we komaf moeten maken met de grote afvalberg. We willen graag elders in uitblinken dan dat we de grootste vervuiler van de Kempen te zijn. Het moet ook gedaan zijn dat iemand die wel goed sorteert en zuinig is met afval mee betaald voor het afval van een ander die niet sorteert en de misschien wel de grote afvalkampioen is.
Waarom DIFTAR? (gedifferentieerd afvaltarief)
- Het is het eerlijkste principe --> de vervuiler betaalt en sorteerder bespaart.
- We verkleinen zo onze afvalberg. Nu is die nog de grootste van de Kempen.
- Bewust omgaan met afval.
- Een container is hygiënischer. Open of gescheurde zakken trekken ongedierte aan.
- Containers zijn zowel voor jezelf als de ophalers ergonomischer (denk maar aan je rug).
- De verkoop van huisvuilniszakken en GFT-lintjes (die gestolen kunnen worden) valt weg.
- Lille zal de 26ste van de 29 IOK-gemeentes zijn. We stappen dus in een systeem dat goed werkt.
Hoe werkt DIFTAR?
- Je afrekening wordt gebaseerd op het gewicht en vaste aanrijkosten.
- De grijze container met chip om te wegen wordt ingevoerd.
- De huidige GFT-containers worden voorzien van een chip om te wegen.
Waarom nu?
- Jarenlang is er onvoldoende gebeurd om onze afvalberg te doen dalen. We zijn de afvalkampioen van de Kempen: niets om trots op te zijn.
- In het voorjaar 2021 volgt ook de P+MD zak, een uitbreiding die er voor zorgt dat er meer soorten plastic in de blauwe zak mogen. Dat zorgt dus voor minder gewicht inzake restafval.
- De productie, distributie en organisatie om 7400 aansluitpunten te voorzien vergt een grote organisatie. Dit uitstellen zou dit in de war brengen.
Voor wie zijn er voordeel tarieven?
- Gezinnen met jonge kinderen (tot 3j) krijgen € 20 per kind/jaar gestort.
- Mensen die omwille van medische redenen meer afval produceren (bv: incontinentie) krijgen € 40 per persoon/jaar gestort.
- Onthaalouders en crèches krijgen € 100 per jaar gestort.
- Scholen krijgen € 60 per school/jaar gestort
Ook voor verenigingen en bedrijven?
- Elke vereniging krijgt de kans om een container te bestellen.
- Bij evenementen zal de gemeente een eventcontainer kunnen leveren. De verrekening van het afval blijft ten laste van de vereniging (hier hanteren we hetzelfde principe van 'de vervuiler betaalt').
- Bedrijven zijn niet verplicht, maar hebben de mogelijkheid om in te gaan op dit aanbod.
Wanneer start DIFTAR?
- In september 2020 wordt er in elk dorp een infomoment voorzien.
- Elk adres/contactpunt krijgt 3 brieven met een aankondiging, een keuzekaart en een uitnodiging.
- In november – december worden de grijze containers geleverd en de GFT-containers aangepast.
- In januari 2021 zal de eerste ophaling plaatsvinden.
- Zakken en scheurlintjes zijn nog per stuk te verkrijgen om zo thuis niet met veel overschot te zitten. Koop deze dus niet in grote oplage aan.
Extra thuis ophalingen mogelijk?
We bieden de mogelijkheid om ook enkele andere fracties thuis te laten ophalen. Zo kunnen mensen die geen auto of aanhangwagen hebben ook hun afval correct afvoeren. De afrekening zal ook per kilo gebeuren. Welke fracties kan je dan ook thuis laten ophalen?
- 4 maal per jaar kan je grof vuil aanbieden na telefonisch contact;
- 4 maal per jaar kan je groen snoeihout aanbieden na telefonisch contact;
- 4 maal per jaar kan je steenpuin aanbieden in een big-bag na telefonisch contact.
Deze momenten worden ook in de ophaalkalender opgenomen.
Wat zijn de tarieven?
- PMD kost nu €0,25 per zak. Dit wordt voor P+MD in het voorjaar 2021 € 0,15 per zak. Goedkoper en meer soorten plastic mogen hierin zodat je je huidig restafval beter kan uitsorteren.
- GFT kost nu € 3 per container of € 1.5 per kleine bak, ongeacht hoe leeg/vol deze is. Dit wordt € 0,60 per maand + € 0,10 per kg.
- Restafval: nu € 1,5 per zak. Dit wordt € 5,4 per maand + € 0,24 per kg.
- Papier en karton blijven gratis.
- Kledij blijft gratis.
Waarom deze tarieven?
- De vervuiler betaalt. Wie betaalt er graag bij voor een burger die veel afval maakt? Zo loopt het nu, wij pakken dat aan.
- Het IOK werkt aan uniforme tarieven voor 2021 - 2022. Het doel: in alle gemeenten hetzelfde tarief. Tarieven na een jaar weer aanpassen lijkt ons onlogisch.
- Restafval stijgt en GFT en PMD dalen.
- We hanteren daarom ook het principe: de gemeente betaalt 40%, de burgers 60%. Nu is dat nog ruim omgekeerd. Zo trekken we het gelijk met de andere 25 gemeenten in de Kempen. Liever dan in afval, investeren we in nodige projecten die onze inwoners belangrijk vinden zoals: een seniorenconsulent, fietsveiligheid, duurzame gebouwen, toerisme, enz.
- Als we onze gemeente in beweging willen zien en klaarmaken voor de toekomst, dan zijn er soms minder populaire maatregelen nodig. We willen niet naar een standstill zoals vroeger. We moeten ons toekomstklaar maken.
MEER INFO: www.iok.be/diftar of www.lille.be
Meest gestelde vragen:
Gaat er niet meer gesluikstort worden?
Sluikstort is een probleem van alle tijden en staat niet rechtstreeks in verband met de invoering van DIFTAR.
Sluikstort blijft wel een aandachtspunt en kan gedeeltelijk opgevangen worden door :
- aanpassen straatvuilbakjes
- sociale controle
- controle door wijk- en milieupolitie
- publiceren van uitgeschreven boetes
Hoe kan ik voorkomen dat iemand anders afval in mijn container stopt?
- bied de container aan op het moment dat hij vol is
- indien mogelijk zet je hem de dag van de ophaling zelf buiten vóór 7 uur
- je kan een slot op de container laten plaatsen. Dit is een kantelslot dat de gebruiker met een sleutel kan openen. De container is op slot bij aanbieding. Het gebruik van het slot kost eenmalig 35 euro.
Wat bij verhuis?
- afmelden bij gemeente
- resterend bedrag wordt teruggestort
- containers blijven bij het huis.
Kan ik extra zakken aanbieden als ik veel vuil heb?
- Dit kan, mits voorafgaande melding over het exact aantal zakken dat je wil aanbieden.
- Dit doe je via de contactlijn DIFTAR: 0800-97687
- Je meldt dit twee dagen voor de ophaling.
Mijn container is stuk of verdwenen.
- Je ontvangt een briefje in de bus met de melding telefonisch contact op te nemen met DIFTAR-informatielijn
- nieuwe container wordt gratis geleverd op afgesproken dag
- enkel indien schade door burger veroorzaakt is, is er een kost aan verbonden
- Geen briefje ontvangen en container verdwenen: laat dan een PV opmaken.
Waarom worden er ook vaste kosten aangerekend en niet enkel de kilo’s?
- met de kilogramtarieven worden de verwerkingskosten voor restafval en GFT betaald
- de maandelijkse vaste kost dient voor de financiering van:
- ophaling van de verschillende fracties
- toegang tot het recyclagepark
- lediging en reiniging van de straatvuilbakjes
- algemene reinheid van de gemeente
Kan ik een container met een ander volume bekomen?
- 120 liter of 240 liter voor restafval zijn standaardformaten. 40 liter kan je enkel bekomen volgens deze toekenningsregels: gesloten bebouwing, appartement of indien je verder dan 150 m van de reguliere ophaalronde woont.
Ter info: in 2019 bracht GVA nog een helder artikel over het verbruik in onze regio.