21 apr 2020

Heerle naar zone 50

Op de digitale gemeenteraad van 22 april werd er beslist om in het gehucht Heerle te Poederlee een zone 50 te installeren. 

We hebben over heel de gemeente nog heel wat werk, maar dit is alvast een volgende stap om onze gemeente verkeersveiliger te maken, wat duidelijk de ambitie is van het gemeentebestuur.  

In 2019 hielden we een grote mobiliteitsbevraging in het kader van het mobiliteitsplan. Daaruit kunnen we afleiden dat we in Heerle, een woonzone gemengd met landbouwverkeer en veel recreatieve fietsers, een duidelijke nood hebben om de snelheid te laten dalen. 

Daarnaast hebben we van de inwoners van Heerle een schrijven ontvangen met de vraag naar een veiligere situatie. We moeten ons als gemeente natuurlijk baseren op cijfers. Daarom installeerde onze dienst mobiliteit meetlussen en snelheidsmeters. Al snel bleek 33% van de automobilisten sneller dan 50 km/u te rijden, waarvan een deel zelfs sneller dan 70km/u. 

Onze buurgemeente Herentals installeerde in het verleden ook al een zone 50. Het leek dan ook logisch om deze door te trekken naar heel het gehucht.

Onze mobiliteitsbevraging, het schrijven van de buurtbewoners, duidelijk cijfermateriaal en een aansluiting op de maatregel van onze buurtgemeente: tijd dus voor deze inhaalbeweging.

Waarom kiezen we nu voor een zone 50 en niet voor een zone 30? Een zone 30 zou een heel grote stap betekenen. Zeker op een weg bestaande uit twee brede betonstroken is dit veel moeilijker te handhaven en aldus af te dwingen. 

Hoewel de zone 50 een permanente situatie wordt, zullen we deze ook evalueren. Wetende dat infrabel over heel Vlaanderen de overwegen wil afsluiten zal hier één van de overwegen mogelijk afgesloten worden door Infrabel. De provincie op haar beurt plant in de toekomst een autoluwe fietsroute van Herentals naar Turnhout deze zal mogelijk ook gedeeltelijk over Heerle komen, dit zal mogelijk nieuwe aanpassingen met zich meebrengen. "Hier willen we echter niet op wachten om Heerle nu al veiliger te maken en dus naar zone 50 te brengen," dixit onze schepen van Mobiliteit Luc De Backer.

Je merkt het: we werken stap voor stap, op een duidelijke manier, aan een veiligere gemeente. En ja: we zijn er ons van bewust dat er nog vele plaatsen zijn die onze aandacht en de nodige aanpassingen verdienen. Weet echter ook dat onze dienst mobiliteit allesbehalve stilzit. We hebben onze gemeente ingedeeld in woonzones. We trachten per zone doordachte ingrepen in/uit te voeren. We testen welke aanpak het beste werkt om de ingrepen in een volgende fase permanent te kunnen maken. Zo komen we tot duidelijke, nuttige en gedragen maatregelen voor een veiliger verkeer.

#verkeersveiligheid

#groenwerkt

#hetkananders