Vandaar het voorstel om twee verkeersingrepen te door te voeren die moeten garanderen dat de Snaersdijk tussen de kuispunten met Broekzijstraat en Rooverstraat enkel gebruikt wordt waar ze voor bedoeld is: als een lokale weg type III.
Ingreep A: aanleg van een tractorsluis op Snaersdijk net na kruispunt met Rooverstraat (richting Broekzijstraat). Deze fysische barrière heeft vele voordelen:
- vrije doorgang voor landbouwvoertuigen zoals voorheen
- toegang tot alle percelen langs Snaersdijk via Broekzijstraat, aangezien zeer weinig verkeer van Wechelderzande (brug over E34 ) naar de Broekzijstraat rijdt via Snaersdijk is dit geen hinderlijke beperking
- geen doorgang voor gewone voertuigen van Broekzijstraat naar het crossterrein, zoals de buurt en de cross willen
Hierbij een voorbeeld:
Ingreep B: de weg klasseren als lokale weg voor landbouwverkeer. Het gaat dan om een lokale weg type III: (uit het Convenant Lokale wegen)
Lokale weg III Selectiecriteria: ? De weg heeft als enige hoofdfunctie het toegang geven tot aanpalende percelen. ? De weg heeft geen verkeersfunctie in het lokale netwerk. De verkeersfunctie is ondergeschikt, de weg kent enkel bestemmingsverkeer. ? Hoogste aandeel erftoegangen. De weg is gelegen in het buitengebied. ? Soort: landelijke weg. ? De weg is voorbehouden voor fietsers, landbouwverkeer en aangelanden. Landelijke wegen kunnen een belangrijke rol spelen in (recreatieve) fietsroutenetwerken. Op een deel van de landelijke wegen zal alle verkeer worden geweerd, uitgezonderd fietsers, aangelanden en landbouwvoertuigen.
aanduiding van een dergelijke weg: bord F99
Het voordeel van deze ingreep is dat de weg definitief een categorisering krijgt die overeenstemt met de echte bestemming.
Het beste is natuurlijk om beide ingrepen te combineren.
We wilden niets opdringen maar, wilde een compromis bekomen zodat ook de buurtbewoners, gebruikers en het bestuur hier in zich zouden kunnen vinden. De Gemeente heeft ons voorstel verworpen.