
De afgelopen jaren zijn de appartementen in groot Lille letterlijk als paddenstoelen uit de grond geschoten. Er zitten nog heel wat bouwplannen in de pijplijn, dus deze wildgroei zal nog niet direct stoppen. Voor velen is het een pest en hakt dit in op het landelijke karakter van Lille. Onze dorpen zullen meer op kleine steden gaan lijken met veel inkijk, meer verkeer, ... meer overlast. Is er wel nood aan deze extra wooneenheden? De vergrijzing is ingezet, nieuwe gezinsvormen komen tot stand en de groei van het aantal 'happy' singles is volgens onderzoek een feit. De demografische evolutie is iets waar we mee om moeten gaan. In de toekomst zullen meer wooneenheden nodig zijn. Daarom is het van belang actief en creatief om te gaan met een volumemix om appartementen betaalbaar én leefbaar te houden.
Bouwen en wonen gebeurt hoofdzakelijk op de privémarkt. Ben je zelf eigenaar van een stuk grond dan is het jouw volste recht om deze grond economisch te gaan ontwikkelen binnen de geldende normen. Het probleem ligt hem echter bij deze geldende normen.
Dorpen, wijken, kavels en gebieden inkleuren in zones waar de bouwhoogte en het aantal bouwlagen vastligt is noodzakelijkheid om de structuur bij te sturen in Lille. We willen inzetten op woonkwaliteit en de regels uit het verleden aanpassen naar een visie voor de toekomst.
Kunnen we grip hebben op die mastodonten en megaprojecten? Ja, zeker.
Een goed doordachte verordening kan de kwaliteit bewaken. Ze kan krijtlijnen bepalen op vlak van woonvolume, bouwhoogte, bereikbaarheid voor fietsers. Kleine doorsteken en handige paadjes zijn een must voor traag verkeer. Een gezamenlijke tuin, berging of fietsstalling is niet alleen efficiënt maar heeft een sociaal niet te onderschatten rol. Hoewel niet iedereen hier voor te vinden is, is het volgens de Vlaamse bouwmeester een manier van samenleven die er aan komt. Door 80 % van de parkeerplaatsen onder het gebouw te voorzien creëer je ruimte voor een degelijke groenbuffer. De mogelijkheid van co-housing moet verder ontwikkeld worden. Om inkijk te verminderen kan men de architect duidelijke instructies meegeven.
Open ruimte in een kavel kan als rustpunt dienen voor ouderen, een plaats waar kinderen kunnen ravotten, waar je een babbel met de buurvrouw kan doen en je met Roxy de hond terecht kan. Een ontsluiting voor trage weggebruikers zorgt voor vlotte verbindingen, mobiliteit kan beter gestuurd worden en oude kavels kunnen nieuwe kavelvoorschriften bekomen.
Buitengebieden moeten met zorg bekeken worden. Hoewel een herbestemmingsfonds niet voor meteen is, zal de huidige regelgeving toch al in die richting moeten uitgewerkt worden.
We pleiten voor:
- een wettelijk kader, verordening, ruimtelijk uitvoeringsplan of ruimtelijk structuurplan;
- een omschrijving wat woonkwaliteit inhoudt voor de gemeente Lille;
- een korte- en langetermijnvisie die voldoende draagvlak kent;
- meer woonkwaliteit in groot Lille.
We zijn met Groen Lille actief op zoek naar evenwichtige oplossingen voor de wanorde die we meesleuren uit het verleden. De kar keren op dit vlak lijkt ons noodzakelijk.
"Wie de toekomst ervaart als tegenwind, loopt meestal in de verkeerde richting" (Karel van Butsel)
Luc De Backer,
Gemeenteraadslid Groen Lille